Home » Beroepen » Technici zijn schaars
Carrière

Technici zijn schaars

Bouwkundig ingenieur maakt aantekening op bouwplan
Bouwkundig ingenieur maakt aantekening op bouwplan

De roep om goed opgeleide technici klinkt in bijna alle sectoren. Corné Jacobs is hoofd techniekgroep platform van de Directie Materiële Instandhouding (DMI) bij de Koninklijke Marine. Hij vertelt wat deze schaarste betekent en hoe we kunnen oplossen.

Geschreven door Corry Daalhof

avatar

Corné Jacobs

Hoofd techniekgroep platform Directie Materiële Instandhouding

Vaak leeft nog de overtuiging dat werken bij defensie automatisch betekent dat iemand ‘in’ het leger gaat. Jacobs stelt dat dit helemaal niet het geval is. “Defensie heeft burgerpersoneel in elk onderdeel.” De schaarste onder technici baart hem zorgen. “We hebben te maken met een snelle vergrijzing en zoeken daarom ook naar veel technisch personeel. Jammer genoeg zijn er onvoldoende te vinden in de kop van Noord-Holland.”

Verder leren binnen het bedrijf

Er wordt geadverteerd, en de afdeling Personeel & Organisatie formeerde al een werkgroep om goed opgeleide technici te interesseren voor een baan. “We vragen wel een hoog technisch niveau, maar ook binnen het bedrijf zijn er volop mogelijkheden om van het vmbo met een technische opleiding op niveau 2 of 3, verder te leren. We hebben een ‘leerstraat’ en via Tetrix Techniekopleidingen kunnen jongeren hier een mbo niveau 2,3 of 4 opleiding volgen en stages lopen. Daarbij ga je één dag naar het ROC. Als een jongere hiervoor kiest, krijgt deze een contract mét baangarantie.” Er vindt daarnaast ook nog instroom plaats van jongeren met een voltooide mbo niveau 4 opleiding of jongeren die een hbo-diploma hebben behaald.

Honderd vacatures

Instroom van jongeren is altijd nodig volgens Jacobs, maar ook de wat oudere werknemer met veel ervaring is van harte welkom. Jacobs noemt Defensie een meer dan prettige werkgever: “sociaal, loyaal, prettige omgangsvormen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.” De komende jaren gaan er zoveel medewerkers met pensioen wat opgevangen moet worden met instroom. “Tot nu toe heeft het gebrek aan technici nog geen consequenties voor het onderhoud van de schepen, maar om de continuïteit te waarborgen gaan we nu al op zoek naar geïnteresseerden. Jacobs vertelt dat er binnen de DMI een enorme diversiteit aan technieken aanwezig is. “Je doet hier nooit hetzelfde werk en hebt veel ontplooiingsmogelijkheden. De Marine heeft veel verschillende schepen; van de aller modernste tot die van dertig jaar oud. Voor allen geld een instandhoudingsprogramma.”

Storingen en periodiek onderhoud

Sylvester de Hoo beaamt dat. Hij is hoofdassistent platform afdeling drukcomponenten en houdt zich voornamelijk bezig met reparatie en instandhouding van hydraulische systemen op een schip om deze zeewaardig te maken en houden. “Het gaat om storingen en periodiek onderhoud aan de hand van een reparatielijst. Ik ben verantwoordelijk voor het op tijd klaren van de reparatie.” De Hoo is zelf breed opgeleid. “Binnen onze organisatie zijn echter specialisten en allround vakmensen nodig”.

Het lukt altijd

Het leukste aan zijn werk vindt Sylvester de reizen die hij geregeld maakt. “Onze schepen liggen overal in de wereld en als er een storing is, gaan we daar met een team naartoe om de storing te verhelpen. We maken eerst een plan van aanpak, gaan uit van het ergste en nemen alles mee wat we nodig denken te hebben. De mooiste reis was naar de Seychellen, een eilandengroep in Afrika, om Zr.Ms. Johan de Witt te repareren. Na een paar dagen onderzoek was de storing verholpen en vervolgde het schip zijn weg. Elk jaar reizen we ook naar Curaçao en Engeland. We zijn overal waar onze schepen zijn en soms heb je na de reparatie één of twee dagen voor jezelf voordat je terug kunt.”

Hij vertelt enthousiast verder: “Pas nog was er een storing aan een 30 tons dekkraan en ons team werd op pad gestuurd. Dat begint dan met het teruglezen van de storingsmelding, hierin staat alles vermeld wat voorgaand al is uitgevoerd. Als ik aan boord kom, en ik kan de storing niet vinden, kan ik de hulp inroepen van de afdeling engineering. Het is echter nog nooit gebeurd dat een storing niet is verhopen. Al is het soms met een tussenoplossing zodat het schip toch even verder kan. In dit geval bleek er een kapot onderdeel te zijn dat door de metingen niet opgemerkt was.” Sylvester houdt van zijn werk: “Als je zelfstandig kunt werken en initiatief toont, ben je hier zo vrij als een vogel. De Marine is in ons vak de enige klant, maar het werk is heel afwisselend en vooral boeiend.”

Next article