Home » Studiekeuze » Automonteur van de toekomst
Studiekeuze

Automonteur van de toekomst

“In 1999 werd je bij wijze van spreken nog uitgelachen als je de hybride Toyota Prius reed. Mensen vonden hem lelijk, terwijl het wel de eerste auto was die ook elektrisch aangedreven is,” constateert Eric van ’t Hof, senior consultant bij Innovam, het kennis- en opleidingsinstituut van de mobiliteitsbranche. “Tegenwoordig zijn er zoveel auto’s die deels of volledig elektrisch zijn aangedreven. Die modellen worden steeds goedkoper en het is juist ‘hip’ om er een aan te schaffen.”

Onderzoek

Uit onderzoek van Innovam in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen blijkt dan ook dat het aantal elektrisch aangedreven auto’s flink zal gaan stijgen. Wat in 1999 nog een zeldzaamheid was, blijkt in 2013 al vrij normaal. “Over zo’n tien jaar zal ongeveer de helft van de verkochte auto’s in ieder geval deels elektrisch zullen zijn aangedreven,” concludeert Van ’t Hof. “Dat wil niet zeggen dat meteen het hele autolandschap verandert. Er zijn nu acht miljoen auto’s in Nederland. Daarvan zal rond die tijd tien tot twintig procent over een elektrische vorm van aandrijving beschikken.

Gigantische rekenkracht

De nieuwste auto’s (zoals de onlangs geïntroduceerde Mercedes S-klasse, red.) beschikken over meer computerkracht dan een Boeing 777. Dat betekent dat de automonteur straks niet alleen maar wegkomt met mechanische kennis, maar moet weten hoe deze computers werken. Van ’t Hof vindt behalve de aandrijflijn vooral de ontwikkelingen op het gebied van smart mobility ‘spectaculair’. Alle communicatie met de auto zal via ICT plaatsvinden. Mensen rijden straks een auto die synchroniseert met de systemen van de fabrikant en software updates ontvangt via de computer.

Hightech

Het wordt mogelijk dat een monteur een auto op afstand repareert. “Voordat je weet waar de storing zit, ben je zo 45 minuten verder. Dus moet je uitgebreide kennis hebben van ICT-systemen,” zegt Van ’t Hof, die enthousiast is over de toekomst van de auto. “Elke automonteur krijgt met deze veranderingen te maken. Ze moeten kennis hebben van ICT en de veiligheid kunnen waarborgen van de elektrische accu’s. Of we straks met een paar ICT’ers naast de automonteurs in de garage werken? Niemand weet het nog. Maar neem de Tesla Model S. Die heeft al geen dashboard meer, maar een touchscreen ter hoogte van twee tablets. Het beroep wordt hightech. Er zal minder onderhoud nodig zijn, omdat de kwaliteit beter wordt. Auto’s zullen steeds minder CO2 uitstoten en veel veiliger zijn, omdat de auto zelf dreigende ongelukken herkent. Veel monteurs houden ook van hightech, ik denk dat het beroep er alleen maar aantrekkelijker op wordt.”

Next article