Home » Opleidingen » Top drie misvattingen over Treintechniek
Techniek

Top drie misvattingen over Treintechniek

Trein in station Amsterdam Amstel
Trein in station Amsterdam Amstel

Treintechniek is een heel breed vakgebied waarin veel innovatie plaatsvindt. Toch zijn er veel vooroordelen over het vak. Praktijkbegeleider Peter Elema maakt korte metten met de drie grootste misvattingen over Treintechniek.

Geschreven door Marjolijn Westerlaken

1. Treintechniek? Dat is toch de opleiding tot machinist of conducteur?

“Op beurzen lopen heel veel jongeren voorbij onze stand. Als ik hen vraag wat voor opleiding zij zoeken, dan zeggen zij altijd dat ze een technische opleiding zoeken en niet machinist of conducteur willen worden. Treintechniek is zeker een volwaardige techniek opleiding.

Deze mechatronische opleiding combineert veel verschillende moderne technieken. Zo werd vroeger alleen gebruik gemaakt van gelijkspanning techniek bij treinen. Tegenwoordig doet ook de draaistroom en moderne hoogspanningstechniek zijn intrede.

Dat maakt dat je heel innovatief bezig bent. Je kunt je als treintechnicus op veel vlakke specialiseren, waardoor je veel doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden hebt.”

2. Treinonderhoud is heel zwaar werk

“Vroeger was treinonderhoud misschien zwaar werk, maar tegenwoordig niet meer.  Zeker met alle aanpassingen in lijn met de Arbo wetgeving.

Binnen Treintechniek zijn er twee soorten onderhoud waar je voor wordt opgeleid: het repareren van gestrande treinen of preventief onderhoud. Bij beiden werk je veel met computers en verricht je veel minder sleutelwerk dan veelal gedacht wordt.”

3. Monteurs zijn altijd vies

“In het verleden zag je weleens treinmonteurs die zwart waren van de smeer, maar dat is vandaag de dag echt niet meer zo. In filmpjes over treinonderhoud worden vaak spectaculaire beelden getoond van treinen die gesloopt en opnieuw opgebouwd worden, met de daar bijhorende las-  en snijwerkzaamheden.

Dat is slechts een klein onderdeel van het totale onderhoud en de revisie werkzaamheden die wij doen. Als monteur lees je nu vaak gegevens van een trein uit via een laptop, analyseer je de storing en los je het vervolgens op. Over het algemeen komen vieze handen hier zelden bij voor.”

Next article